سلولهای بنیادی چربی های سالم می توانند از فرد در برابر دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی محافظت کنند

 16سپتامبر2016 - چاقی به دلیل ارتباط آن با بیماریهایی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی، علت مرگ بیش از سه میلیون نفر در سال در سراسر جهان است. با این حال، به نظر می رسد زیر مجموعه ای از افراد چاق به این قبیل بیماری ها مبتلا نمی شوند. محققان می گویند: درک مکانیسم های حفاظتی زمینه ای در این گروه از افراد که در معرض خطر کمتری هستند، می تواند به طراحی استراتژی نوین درمانی برای افراد در معرض خطرابتلا بهبیماریهای مرتبط با چاقی کمک کند.

یک همکاری بین المللی بین دانشگاه بریستول و آزمایشگاه مبارزه با دوپینگ در قطر (ADLQ)، که با بودجه ی صندوق ملی تحقیقات قطر (QNRF) انجام گردید، نشان داد که سلول های بنیادی چربی در افراد چاق سالم می توانند چربی ها را بطور موثرتری نسبت به کسانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار دارند، ذخیره کند. ذخیره کارآمد چربی از فرد در برابر رسوب چربی در اندام های داخلی مانند کبد، کلیه و قلب که منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود، محافظت می کند.

دکتر Kafienah، از دانشکده ی سلولی و مولکولی پزشکی در دانشگاه بریستول، توضیح داد: وجود افراد چاق با خطر کمتر ابتلا به دیابت، توجه دانشمندان زیادی را در چند سال گذشته به خود معطوف کرده است، زیرا ممکن است سرنخی برای درک و احتمالا درمان دیابت مرتبط با چاقی در اختیار محققان قرار دهد. داده های بالینی ما تنوع آسیب شناسی دیابت مرتبط با چاقی را در گزارشات قبلی تایید کرد. این تحقیق نشان داد که در افرادی با سلول های بنیادی چربی سالم، سطح کلسترول پایین تر بوده و عملکرد کبدی آنها بهتر است.

دکتر Elrayess، از ADLQ، گفت: این مطالعه نشان داد اختلال در توانایی سلولهای بنیادی چربی برای ذخیره چربی اضافه تا حدی به افزایش سطح نشانگر التهابی اینترلوکین- 6 در خون مربوط است. در واقع، زمانی که سلولهای بنیادی چربی جدا شده از افراد چاق سالم در آزمایشگاه در معرض اینترلوکین 6 قرار گرفتند، آنها مانند سلولهای بنیادی چربی به دست آمده از افراد دارای خطر بالا برای ابتلا به دیابت رفتار کردند.

این مطالعه برای اولین بار اهمیت سلولهای بنیادی چربی در زمینه ی دیابت را به تصویر کشید. همکاری بین این دو موسسه راه هایی را برای بهبود بهره وری از سلول های بنیادی چربی در افراد چاق مبتلا به پیش دیابت و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت گشود.

منبع و سایت:

Diabetologia, 2016; DOI: 10.1007/s00125-016-4031-3

www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160916093049.htm